Сторінки

Розробки уроків

Урок
Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати навчально-мовні вміння знаходити дієприслівники у текстах, визначати їхню роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; виховувати повагу до звичаїв українського народу.
Обладнання: мультимедійна дошка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування мовних і мовленнєвих умінь.
Хід уроку
Слово вчителя : Скажіть, чи є у Вас найзаповітніші мрії? Чи хотіли б ви потрапити у справжню казку? Тож сьогодні така нагода у нас є, адже королева Морфологія запросила нас у казку «Дванадцять місяців». А допомагатиме долати казкові перешкоди сам Його величність Дієприслівник
І Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Слово вчителя: Сьогодні на уроці ми познайомимося більш детально з дієприслівником як особливою формою дієслова, навчимося знаходити дієприслівники у текстах, визначати їхню синтаксичну роль.
ІІ Актуалізація опорних знань.
1)     Назвіть усі форми дієслова.
2)     На які питання відповідає дієприслівник? (Використовується технологічний прийом «Зафарбовування»)
  А попереду – випробування, які підготувала королева Морфологія, щоб перевірити ваші знання.
Завдання №1. Розподілити дієприслівники та інші форми дієслова (Дієслова учні збирають у корзину, а дієприслівники перетворюють  на квіти)
Писати, пануючи, розтягнувши, говорити, оголосити, надихаючи, зберегти, стоячи, наказавши,проводячи, вимити, зривають.
Завдання №2 «Мовне дослідження»
Школярі досліджують особливості дієприслівників (морфологічні ознаки тих дієприслівників, які виділили серед інших форм дієслова)
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу  
Слово вчителя: упоравшись із попереднім завданням ми одразу ж опинилися у зимовому лісі. Але королева Морфологія  придумала вам ще одне випробування. Дорогу нам перегородило товстелезне дерево
А щоб його прибрати,
Треба речення нам розібрати,
Дієприслівники усі назвати
Та ознаки їх указати
1)     Міцне дерево і вмирає стоячи.
2)     Лінивий сидячи спить, а лежачи робить.
3)     Доброго друга взнаєш, з ним розлучившись.
Учні за допомогою технологічного прийому «Чарівне перо» підкреслюють головні та другорядні члени речення, називають дієприслівники, вказують їх морфологічні ознаки.
«Дослідники-мовознавці» аналізують роль дієприслівників у реченні.
2 Шафа з «чарівними комірками» Колективна робота з таблицею «Дієприслівник – особлива форма дієслова».
Шлях ми чималий пройшли
Й скарб захований знайшли.
Та його щоб роздобути,
Треба шафи відімкнути.
Тож ключі ви підбирайте
Й шафи з скарбом відмикайте.
 Учні самостійно вказують значення дієприслівників, на які питання відповідає ця форма дієслова, визначають морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Якщо ці завдання діти  виконують правильно, то «чарівні комірки» відкриваються.
3 Робота з підручником
Таблиця для порівняння на с.136
Вправа 243 (ІІ)
ІV Тренувальні вправи на закріплення вивченого матеріалу
Аналіз мовного матеріалу на основі тексту. Прочитати текст. Виписати дієприслівники. Скласти з ними речення. (Технологічний прийом «Знайди мовні скарби»)
Як велить звичай
         У кожному суспільстві є свої неписані закони – звичаї, яких часто дотримуються більш ревно, ніж законів, записаних у кодексах, статутах. Випробувані часом традиції стали невід’ємною рисою нашого побуту, і часто ми виконуємо їх механічно, не задумуючись, для чого і чому так робимо, яке значення мають ці дії. «Так прийнято», «так ще наші діди робили», «так велить звичай» - ось пояснення, котрі найчастіше можна почути, розпитуючи про ту чи іншу традицію.
         За звичаєм, заходячи до хати, потрібно зняти шапку; йдучи на новосілля, треба нести із собою хлібину.
Дієприслівники «сховані». Коли діти їх називають правильно, ці слова зявляються на екрані.

V  Підведення підсумків уроку  «Екзаменує дієприслівник» Використовуючи технологічний прийом «обертовий барабан», учні обирають запитання для перевірки знань.
Учитель: Кожен з вас сьогодні зрозумів, що для того, щоб мрії збувалися, треба наполегливо йти до мети і вірити в себе.
Ви сьогодні молодці –
Мови рідної знавці!
Найдорожчий скарб знайшли
Й королеві принесли
Квіти радості й весни,
Щоб цвіли завжди вони.
А ваш скарб – знання, звичайно!
Тож учитись треба гарно.
Щоби рідний край любити,
Треба мову добре вчити!
Бо мова – камінь-діамант
Знанням й наукам всім гарант!
Учні складають сенкан про дієприслівник. Наприклад:
Дієприслівник
Нескладний, цікавий.
Доповнює, поширює, збагачує.
Особлива незмінна форма дієслова.
Помічник.
Учитель читає свій сенкан про учнів:
Діти
Активні, розумні.
Знають, вміють, розуміють.
Завзяті учні – плідна співпраця.
Молодці!
Домашнє завдання: с. 137 (вивчити), вправа 244 (І( середній рівень) і ІV(достатній рівень)); скласти міні-твір про улюблені сімейні традиції, використовуючи дієприслівники(високий рівень)
Для всіх учнів: підготувати експонат про дієприслівник у музей української мови


Додаток: завдання (записані у програмі Notebook10)

Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати навчально-мовні вміння знаходити дієприслівники у текстах, визначати їхню роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; виховувати повагу до звичаїв українського народу.
Обладнання: мультимедійна дошка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування мовних і мовленнєвих умінь.
Хід уроку
І Оголошення теми, мети, завдань уроку
Слово вчителя: Сьогодні на уроці ми познайомимося більш детально з дієприслівником як особливою формою дієслова, навчимося знаходити дієприслівники у текстах, визначати їхню синтаксичну роль.
ІІ Актуалізація опорних знань
1)      Назвіть особливі форми дієслова.
2)      На які питання відповідає дієприслівник?
  Наближається свято, а у нас є дуже гарна традиція прикрашати Новорічну ялинку. Отже, зараз ми прикрасимо дерева за допомогою дієслів та дієприслівників. (На дошці намальовані дві ялинки. Одна ялинка прикрашена вгорі словом «Дієслово», а інша – «Дієприслівник». Учням пропонується завдання: прикрасити перше деревце «рухливими» дієсловами, а друге – дієприслівниками.)
Слова для «прикрашення» ялинок:
Писати, пануючи, розтягнувши, говорити, оголосити, надихаючи, зберегти, стоячи, наказавши,проводячи, вимити, зривають.
Якщо школярі правильно розміщують слова – на ялинках загораються зірки, якщо неправильно – кульки.
ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1 Мовне дослідження
Слово вчителя: Виконуючи попереднє завдання, ми зясували, як визначати дієприслівники серед інших слів, а тепер давайте подивимось, яку роль виконують ці слова у реченнях:
1)      Міцне дерево і вмирає стоячи.
2)      Лінивий сидячи спить, а лежачи робить.
3)      Доброго друга взнаєш, з ним розлучившись.
Учні за допомогою технологічного прийому «Чарівне перо» підкреслюють головні та другорядні члени речення.
«Дослідники-мовознавці» аналізують роль дієприслівників у реченні.
2 Шафа з «чарівними комірками» Колективна робота з таблицею «Дієприслівник – особлива форма дієслова». Учні самостійно вказують значення дієприслівників, на які питання відповідає ця форма дієслова, визначають морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Якщо ці завдання діти  виконують правильно, то «чарівні комірки» відкриваються.
3 Робота з підручником
Таблиця для порівняння на с.136
Вправа 243 (ІІ)
ІV Тренувальні вправи на закріплення вивченого матеріалу
Аналіз мовного матеріалу на основі тексту. Прочитати текст. Виписати дієприслівники. Скласти з ними речення.
Як велить звичай
            У кожному суспільстві є свої неписані закони – звичаї, яких часто дотримуються більш ревно, ніж законів, записаних у кодексах, статутах. Випробувані часом традиції стали невід’ємною рисою нашого побуту, і часто ми виконуємо їх механічно, не задумуючись, для чого і чому так робимо, яке значення мають ці дії. «Так прийнято», «так ще наші діди робили», «так велить звичай» - ось пояснення, котрі найчастіше можна почути, розпитуючи про ту чи іншу традицію.
            За звичаєм, заходячи до хати, потрібно зняти шапку; йдучи на новосілля, треба нести із собою хлібину.
Дієприслівники «сховані». Коли діти їх називають правильно, ці слова зявляються на екрані.
V  Підведення підсумків уроку 
Учні складають сенкан про дієприслівник. Наприклад:
Дієприслівник
Нескладний, цікавий.
Доповнює, поширює, збагачує.
Особлива незмінна форма дієслова.
Помічник.
Учитель читає свій сенкан про учнів:
Діти
Активні, розумні.
Знають, вміють, розуміють.
Завзяті учні – плідна співпраця.
Молодці!
Домашнє завдання: с. 137 (вивчити), вправа 244 (І( середній рівень) і ІV(достатній рівень)); скласти міні-твір про улюблені сімейні традиції, використовуючи дієприслівники(високий рівень)
Для всіх учнів: підготувати експонат про прислівник у музей української мови


Додаток: завдання (записані у програмі Notebook10)




Тема:   Другорядні члени речення.
Мета:  поглибити знання учнів про другорядні члени речення; розвивати логічне мислення школярів; виховувати культуру мовлення та спілкування
Обладнання:      підручник, картки, таблиці,  мультимедійна дошка
Тип уроку: повторення
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, учнівські доповіді( робота в групах), робота з підручником, метод «Мікрофон», «Карусель»
Основний зміст роботи
Вступне слово вчителя: Добрий день, друзі! Ще один урок
Відкриває вам усі принади мови.
Тож хай рішучим буде кожен крок
До пізнання мовної дороги
 Наш сьогоднішній урок не схожий на попередній, оскільки це буде урок-захист проектів. Клас обєднаний у творчі групи: «Додаток», «Означення», «Обставина». Кожна група отримала випереджальне домашнє завдання: дослідити один із другорядних членів речення і підготувати наочність для розповіді про них. Пізніше я із задоволенням надам вам слово, а зараз пригадаємо все, що нам уже відомо про другорядні члени речення. Метод  «Мікрофон»
І Актуалізація опорних знань учнів
   1) Гра « Мікрофон» (Учні пригадують все, що їм уже відомо з молодших класів про другорядні члени речення)
ІІ Мотивація навчальної діяльності
1)      Мовний експеримент.
(Спробуйте  написати sms про зустріч з другом, вживаючи речення, що складаються лише з головних членів. Який висновок можна зробити про роль другорядних членів речення у мовленні)
ІІІ Оголошення теми й мети уроку
ІV Перевірка домашнього завдання
Учні, заздалегідь обєднані в групи, презентують другорядні члени речення, використовуючи матеріал підручника та виготовлені власноруч таблиці. Кожна група презентує один другорядний член речення. Після захисту проектів учасники груп відтворюють почуте на спеціальних картках. Робота груп оцінюється за якістю відтвореного матеріалу.
V Закріплення повтореного матеріалу
1) Робота з підручником
2) Виконання тренувальних вправ
   а) Вправа 133 с. 101 ( Подані непоширені речення поширити і записати, підкреслюючи всі члени речення)
Перевірка цього завдання здійснюється у  вигляді гри «Карусель»)
   б) Робота з картками
Картка № 1 (І група)
Зробити синтаксичний розбір речень:
Стугонить узбережжя.( О. Гончар) Зійшло сонце. Гриміло.( М. Стельмах)
Нам скорились темні води…( М. Рильський) Українська пісня може кожне серце полонить.( М. Рильський) Інколи зявиться земля. (О. Довженко)

Картка № 2 (ІІ група)
Зробити синтаксичний розбір речень:
Не спить планета.( О. Гончар)Защебетав соловейко…( Т. Г. Шевченко)
Ранками на пониклі трави падали холодні роси. (Ю. Збанацький) Скрізь повіяло весною. Стиха долітають звуки піаніно, а думки своє снують. (М. Івченко) І в садку в нього справжні дива! (О. Гончар)

Картка №3 (ІІІ група)
Грайте, струни серця, грайте! ( В. Сосюра) Літо шелестить. Ставні берези вздовж дороги обабіч стали в два ряди.( М. Рильський) Любив дід гарну бесіду й добре слово. (О. Довженко) Так ніхто не кохав! Через тисячі літ лиш приходить подібне кохання (В.Сосюра)
VІ Підбиття підсумків уроку.
1)      Творче завдання.
-          Складіть рекламу про другорядні члени речення
-          Що сподобалось, не сподобалось на уроці? 






Тема. Групи прикметників за значенням.
Мета: навчити школярів розрізняти групи прикметників за значенням, розвивати вміння правильно вживати прикметники в переносному значенні; удосконалювати вміння працювати з мультимедійною дошкою; виховувати шанобливе ставлення до мови.
Обладнання: мультимедійна дошка, картки.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
            1) Станція №1 «Вибіркова»
Випишіть із тексту словосполучення «іменник + прикметник». (слайд №1)
У шумі гаїв калинових,
У соло дзвінкім соловя
Пісня моя колискова,
Страдниця – мова моя.
У рун шепотінні шовковім,
У рокоті моря й Дніпра,
Зброя Шевченка й Франкова,
Юна й, як вічність, стара.

            2) Станція №2 «Перевірна»
Взаємоперевірка. Робота в парах. (слайд № 2)
ІІ. Засвоєння нових знань
1)         Станція №3 «Схематична»
Робота з підручником. Уважно прочитайте теоретичний матеріал параграфа, складіть опорну схему «Лексико-граматичні групи прикметників». До кожної групи доберіть і запишіть власні приклади.(слайд №3)
2)         Станція № 4 «Логічна»

Прочитайте вірш. Знайдіть у ньому прикметники. До якої групи за значенням належить кожен з них. (слайд № 4)
Слов’янської словесності ясу
Із міста, що кипить від інформатики,
Я до лугів зелених понесу,
Де мова в злагоді із квітами зірчастими.
Там у руках Ярила золотих
Звелась лілея ніжно – берегинею!
Схилімось, слово,
До глибин земних –
В найтяжчій скруті з ними не загинемо.
ІІІ. Вироблення практичних умінь і навичок.
1)      Станція №5 «Знайди помилку!» ( слайд № 5)
2)      Станція № 6 «Творча»
Від поданих іменників утворіть прикметники та згрупуйте їх відповідно до значення. (слайд № 6)
3)      Станція № 7 «Розподільна»
Перевірка виконаного завдання (слайд №7)
4)      Виконання завдання з підручника.
5)      Станція №8 «Ви нам  - слово, ми вам – десять». Робота в групах. До кожного іменника доберіть якнайбільше прикметників-означень у прямому й переносному значенні. З’ясуйте, які з них відносні, а які якісні чи присвійні.
1 група: вода, сад, послуга ;
2 група: долина, мати, житло ;
3 група: гора, пісня, хутро.
6) Складіть речення з утвореними словосполученнями так, щоб в одному випадку це були відносні чи присвійні прикметники, а в другому – якісні.
Вишневий (сік, сукня); малиновий (напій, костюм); орлиний (дзьоб, піря, погляд).
ІV. Підсумки уроку. Станція № 9 «Сенкан»
Складіть сенкан за вивченою темою.(Слайд №8)
V. Домашнє завдання. Вивчити теоретичний матеріал з підручника. Виписати 5 речень з прикметниками кожної групи (середній та достатній рівень); підготувати подарунок у музей української мови (реклама вивченого про групи прикметників за лексико-граматичним значенням, наочність у вигляді таблиці, схеми, діаграми…) 
-          Що дізналися нового?
-          Що на уроці виявилося для вас найскладнішим?
VІІ Домашнє завдання
1)      с.100-101, вправа 135 (для учнів достатнього та середнього рівнів); написати твір-розповідь «Сімейка другорядних членів речення» (для учнів високого рівня)





Немає коментарів:

Дописати коментар