Сторінки

Позакласна робота

Мета гри: розвивати мовлення та логічне мислення школярів, виділяти головне, аналізувати і порівнювати мовні явища, удосконалювати навички роботи у групах, формувати культуру мовлення та спілкування.
Обладнання: мультимедійна дошка

Хід гри
І Вступне слово ведучого, ознайомлення з правилами гри.
1)      Презентація команд. ( У грі беруть участь команди 5, 6 та 7 класів. Кожна команда складається із 6 учасників)
2)      Щоб визначити, яка команда розпочинатиме перший тур, найдоцільніше використати гру « Хто швидше?».
 Завдання гри: команди одержують по аркушу, де надруковано три приказки, у яких на місці числівників поставлено три крапки. Гравці повинні якнайшвидше відновити пропущені слова і здати свій аркуш ведучому. Якщо у завданні допущено помилку, ведучий повертає аркуш команді. Завдання вважається повністю виконане, якщо відновлено усі пропущені у приказках числівники. Перший тур розпочне команда, яка першою справилася з цим завданням:
У … господинь хата не метена.
За … зайцями не женися, бо й … не впіймаєш.
Хто мовчить, той … навчить.
ІІ Початок гри

Перший тур
Команда-переможець відбіркового туру обирає суперників. Ведучий оголошує зміст першого завдання, на обговорення якого кожній команді дається одна хвилина. Якщо команда справилася раніше, то за допомогою дзвінка повідомляє про це ведучому. Команда, яка першою дала правильну відповідь, одержує один бал. У тому разі, коли жодна з команд не відповідає правильно, наступне завдання оцінюватиметься двома балами. Учасники грають до того часу, доки одна з груп не набирає 5 балів. Ця команда і вважається лідером першого туру
Запитання першого туру:
На мультимедійній дошці демонструється портрет Адольфа Сакса
1)                  Видатний бельгійський майстер духових музичних інструментів Адольф Сакс винайшов і запатентував три духових музичних  інструменти. Назвіть хоч один з них. ( саксофон, саксотромб і саксгорн)
На дошці: фото Марко Поло
2) Венеційський купець і мандрівник Марко Поло, повернувшись додому після 24-річної мандрівки, намагався, зокрема, описати величезні багатства монгольського хана Хадилая. Для цього він до італійського слова «міле» ( тисяча) додав суфікс згрубілості. Вийшло слово, що означало «величезна тисяча» або тисяча тисяч. Це слово стало дуже популярним і поступово увійшло в усі європейські мови. Назвіть це слово. (мільйон)
На дошці «схований» портрет І. Я. Франка
3)Свої казки він спершу розповідав власним дітям, а потім уклав із них збірку «Коли ще звірі говорили». Назвіть прізвище цього письменника. ( Іван Франко)
3)      Що сходить без насіння? ( сонце )
4)      Італійці його кличуть Бабо Натале, французи – Пер Ноель, колумбійці – Тато Паскуале, бразильці – Пай Натал, чехи – Микулаш, камбоджійці – Дід Жаром. А як його називають у нас? ( Дід Мороз)
5)      Назвіть сузіря , найменування яких повязані з тваринним світом. ( Велика і Мала Ведмедиці, Великий і Малий Пси, Вовк, Дельфін, Жирафа, Заєць, Кит, Лев…)
6)      Від якого дієслова походить  слово скрипка? ( скрипіти)
7)      Назвіть твір Т. Г. Шевченка, у назві якого кожне слово замінене на антонім «Тобі виповнилось сто…» «Мені тринадцятий минало…»
8)      Про що розповідаєтьтся в акровірші? (демонструється на дошці)
Могутня силою і вродою чарівна,
О рідне слово, житимеш віки!
Віки пройдеш – незламна і нетлінна,
А ми тебе клянемось берегти!
( мова )
Другий тур
Переможець першого туру в другому  змагається з командою, яка ще не грала . Завдання другого туру:
1) Один англійський аристократ, що жив у 18 столітті, був затятим картярем. Він цілоденно грав у карти. Якось він наказав слузі приготувати такий бутерброд, щоб його можна було їсти під час гри, не забруднивши пальців. Слуга виконав завдання хазяїна. Відтоді шинку, яловичину або сир він клав між двома шматками хліба, що й давало змогу зберегти руки чистими для гри. Друзям лорда-картяра цей винахід дуже сподобався; незабаром новий тип бутербродів став дуже популярним, а називати його почали за прізвищем любителя гри в карти. Як саме? ( Сендвіч)
2) Який антонім має слово Арктика? (Антарктика)
3) Яке значення фразеологізму грати першу скрипку? (Бути головним у якій-небудь справі )
4) Чи спільнокореневі слова музика і музей? ( Так, вони походять від давньогрецького слова «муза» – загального позначення 9 богинь, покровительок наук і мистецтв).
5)Який із днів тижня романо- й германомовні народи повязували із сонцем? (неділя , тому що англійською мовою неділя – день сонця)
6) З якої казки уривок?
Сам же він живе й понині,
Дітям носить щирий сміх
В розмальованій торбині.
В пальцях лагідних своїх.
( В. Симоненко « Цар Плаксій та Лоскотон»)
7) Управитель одного маєтку в Ірландії, англійський капітан, жорстоко ставився до орендарів-ірландців. Коли сутички капітана з місцевим населенням загострилися, він викликав поліцію. Розлючений натовп накинувся на поліціянтів, і ті змушені були втекти. Після того всі робітники й слуги пішли від капітана. Ніхто навіть не розмовляв з капітаном, тому він змушений був виїхати з Ірландії. Після цих подій прізвище жорстокого капітана стало прозивним. Яке це прізвище?
( Бойкот)
8) Що означає слово псевдонім? (несправжнє ім’я)
9) Цей популярний овоч має дві назви, одна з яких походить з індіанських мов, друга – з італійської. Але обидві ці назви мають одне й те саме значення – « золоте яблуко». Що це за овоч?
( томат, помідор)
ІІІ Підведення підсумків гри, нагородження переможців
ІV Заключне слово ведучого
            Мова! Як море безконечна, могутня і глибинна. Котить і котить вона свої хвилі у бурхливому морі життя. І матір’ю рідною, і порадницею, і зцілителькою ми її називаємо. Тож нехай буде вона вічною, а ми, її діти, будемо добре знати слова, що їх нараховує наша мова близько двохсот тисяч, що живуть поруч і допомагають не загубитися у вирі проблем

Немає коментарів:

Дописати коментар